Διαιτολόγοι Διατροφολόγοι Θεσσαλονίκη κέντρο | Διατροφολόγος Διαιτολόγος
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ MSc
Ενίσχυση ανοσοποιητικού
Η Βιταμίνη C
Παχαίνει το Αλκοόλ;
Παγκόσμια Ημέρα για τον Διαβήτη
Η Θρεπτική Αξία του Αυγού
Αυτισμός και Διατροφή

Παχαίνει το Αλκοόλ;

 

 
Εισαγωγή

 
Μια συνηθισμένη ερώτηση στο διαιτολόγο, είναι αν το αλκοόλ παχαίνει και αν ναι, ποια ποτά είναι τα πιο κατάλληλα για κάποιον που κάνει δίαιτα. Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και  να δούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν το σωματικό βάρος. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την απώλεια βάρους, καθιστώντας τη διαδικασία πιο περίπλοκη από ότι μπορεί να φανεί. Η απώλεια βάρους δεν σχετίζεται μόνο με την κατανάλωση θερμίδων, αλλά και με τα είδη που καταναλώνονται.  Το αλκοόλ είναι ένας από τους χειρότερους παράγοντες που εμποδίζουν την απώλεια βάρους, επειδή διαταράσσει την ευαίσθητη ισορροπία της διατροφής, των υγρών και των ορμονών που απαιτούνται για να χαθεί λίπος.

 
Επίδραση στο μεταβολισμό

 
Συγκεκριμένα, πίνοντας αλκοόλ καθημερινά ή ακόμη και περιστασιακά, αυξάνεται στο σώμα η απελευθέρωση της κορτιζόλης, της ορμόνης που διασπά τους μύες και διατηρεί το λίπος.  Αυτή η απώλεια μυϊκής μάζας μπορεί να σημαίνει μια τεράστια επιβράδυνση του μεταβολισμού του ατόμου, πράγμα που καθιστά ευκολότερο το να πάρει βάρος.  Επιπλέον το αλκοόλ προκαλεί μείωση της τεστοστερόνης στους άνδρες, ορμόνη η οποία βοηθά στην καύση του λίπους. Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα του American Journal of Clinical Nutrition ο μεταβολισμός του λίπους μπορεί να μειωθεί έως και κατά 73% μετά από δύο ποτά βότκα λεμονάδα και για διάστημα μίας ώρας. Στην πραγματικότητα, το αλκοόλ περιορίζει την ικανότητα του σώματος να έχει πρόσβαση στα αποθέματα λίπους για ενέργεια.  Επίσης, το σώμα πρέπει να είναι καλά ενυδατωμένο προκειμένου να χτίσει μύες και να κάψει λίπος.  Το αλκοόλ αντίθετα, συμβάλει την αφυδάτωση του σώματος.

 
Αλκοόλ και φαγητό

 
Επειδή το αλκοόλ συχνά φέρνει μια χαλαρή διάθεση, είναι ευκολότερο να φάτε πατατάκια και άλλα ανθυγιεινά τρόφιμα. Το αλκοόλ ανοίγει την όρεξη.  Ένα απεριτίφ συχνά προσφέρεται στα εστιατόρια για την διέγερση της όρεξης.  Αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει σαφής συσχετισμός μεταξύ της ποσότητας αλκοόλ που καταναλώνεται πριν από το γεύμα και της ποσότητας του φαγητού. Δηλαδή ένας άνθρωπος θα φάει περισσότερο όταν έχει μπύρα ή κρασί με το γεύμα του.  Δεδομένου ότι το αλκοόλ προκαλεί στον εγκέφαλο την απελευθέρωση της ντοπαμίνης, της ορμόνης δηλαδή που προκαλεί ευχαρίστηση και εθισμό, το αποτέλεσμα είναι συχνά μια εθιστική επιθυμία για περισσότερο φαγητό και αλκοόλ.  Άρα το αποτέλεσμα είναι να έχουμε περίσσεια θερμίδων τόσο από το αλκοόλ όσο και από το παραπάνω φαγητό που ακολουθεί λόγω της διέγερσης της όρεξης.

 
Θρεπτική αξία και θερμίδες

 
Το αλκοόλ έχει πολύ χαμηλή θρεπτική αξία, αλλά είναι πλούσιο σε θερμίδες. Είναι δηλαδή "άδειες θερμίδες". Σπάνια οι άνθρωποι σταματούν σε ένα ποτήρι αλκοολούχου ποτού. Επίσης η ανάμειξη αλκοόλ με αναψυκτικό όπως η λεμονάδα ή η cola, σημαίνει επιπλέον θερμίδες. Με απλά λόγια, η κατανάλωση αλκοόλ σε τακτική βάση και η απώλεια βάρους δεν συμβαδίζουν. Γενικά όμως κάποιος που θέλει να πιει ένα αλκοολούχο ποτό και να πάρει λίγες σχετικά θερμίδες, θα μπορούσε να επιλέξει ανάμεσα σε ξηρό κρασί, μπύρα light ή τζιν σόδα.
 

Λεωνίδας Παπαδημητρίου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc

Εγνατία 96, Θεσσαλονίκη
Διαιτολόγος Θεσσαλονίκη @ Copyright 2012 - 2017